טלפון:
03-6494796


החינוך המונטסורי

 

מהו החינוך המונטסורי?

במרכז נמצא הילד וכבודו כאדם.

החינוך המונטסורי הוא חינוך מדעי שמטרתו להתבונן בילדים, להאמין בהם וליצור עבורם סביבה מלאה בעזרים מונטסוריים ייחודיים, שתפקידם לעורר סקרנות ולעודד למידה ספונטנית דרך הצלחה וסיפוק.

הסביבה מתוכננת בקפידה כדי לתת מענה הולם לצרכים הלימודיים של כל ילד וילדה הנמצאים בכיתה ולקדם התפתחות חברתית, נפשית ופיזית.

על הסביבה לגלות את הילד ולא לעצב אותו–ד"ר מריה מונטסורי

לשיטת מונטסורי תוכנית חינוכית מפורטת בעלת שלושה מרכיבים עיקריים:

  • הילד : לצפות בילד החי באופן חופשי בסביבה הזאת.
  • הסביבה המתוכננת : כיצד להכין סביבה טבעית ותומכת לילד.
  • המדריכה : להתאים סביבה זו לפי צרכיו המשתנים של הילד כדי שיוכל להשלים את הפוטנציאל הגדול ביותר שלו מבחינה שכלית, פיזית – רגשית, ורוחנית.

1. הילד: מוחו של הילד בשנים הראשונות לחייו מוגדר כ"מו סופג" ועל כן שנים אלו הן קריטיות מבחינת החינוך המונטסורי להתפתחותו באמצעות חושיו, על ידי גירויים מכוונים המשולבים בסביבת הכיתה. הילד בוחר באופן בלתי מודע פעילויות שמעניינות אותו, עובד באופן עצמאי ובריכוז וכתוצאה מכך גם חווה סיפוק מעבודתו. בעקבות זאת עולה תחושת העצמאות שלו, בטחונו העצמי ובמיוחד התשוקה להמשיך וללמוד.

הילד הוא אוטודידקט נלהב וסקרן. המחנכים יוצרים עבורו סביבה שתגרה אותו לחקור ולהתנסות, כשמטרת הלימוד היא לא להעביר לילד מידע בלבד, אלא לגרות את כישורי החשיבה שלו, את כישורי החיים, את הפן הרגשי והחברתי ולתמוך בכל ילד באופן אינדיוידואלי וממוקד לפי צרכיו. מטרת הלימוד היא לא להעביר לילד מידע בלבד, אלא לגרות את כישורי החשיבה שלו, את כישורי החיים, את הפן הרגשי והחברתי.

עבודה רגשית – החברתית:אנו מכבדים את הילדים וכתוצאה מכך הם לומדים לכבד אחד את השני, לטפל אחד בשני ולהתייחס ליתר הסובבים אותם בנימוס. הצוות החינוכי לא שופט ולא מבקר את הילדים, כמובן שאיננו מאפשרים לילדים לפגוע באף אחד ובמקרה הצורך אנחנו עוצרים את הילדים מלפגוע, אך אנחנו לא מענישים, אנו משוחחים עם הילדים המעורבים ובמקרה הצורך מעלים את השושא לדיון במליאה וקובעים יחד עם הילדים את חוקי ההתנהגות בכיתה.אנונו משתדלים שלא להתערב בתהליך הלמידה עצמו ובכך מאפשרים לילדים לעבוד מתוך מניעים פנימיים וללמוד דרך הטעויות שלהם. אביזרי הלימוד המונטסוריים מכילים בתוכם את בקרת הטעות ובכל מאפשרים לילדים ללמוד באופן ספונטני ומלא שמחה.

"אינני צריכה ללמד את הילדים דבר, הילדים הם אלו אשר בסביבה תומכת מלמדים אותי." – ד"ר מריה מונטסורי

2. הסביבה המתוכננת: היא סביבה המותאמת לצרכי הילד ולכן היא גמישה ומשתנה בהתאם לצרכים. לסביבה המונטסורית רבדים שונים. היא כל דבר אשר נמצא מחוץ לגופו של הילד: חלל החדר, עצמים (אביזרי לימוד ומשחקים שונים כמו גם כלי אוכל וכו), אנשים החשובים לו (ילדים ומבוגרים כאחד ובמיוחד המדריכים) .

מטרתה של הסביבה בחינוך המונטסורי- לספק את התנאים המתאימים לצרכי ההתפתחות של הילד . הילדים לומדים מסביבתם באופן טבעי. כל מרכיב בסביבתו של הילד הצעיר נחווה על ידו ומוטמע בתוך אישיותו ולכן הסביבה הלימודית חשובה כל כך להתפתחות הטבעית.

הרהיטים, המשחקים, האווירה והמדריכה עצמה, כולם תומכים בלמידה עצמאית וספונטאנית ויוצרים יחד את הסביבה בה ילדים פועלים. הסביבה המונטסורית משרה אווירה ביתית שנעים לעבוד ולשחק בה. סביבה זו מכילה מגוון רחב של משחקים מאתגרים ומעניינים המתאימים לרמתם ולתחומי העניין של הילדים. האביזרים המונטסוריים הם אביזרים ומשחקים שעוצבו במיוחד ע"י ד"ר מריה מונטסורי בכדי לאפשר לילדים חופש פעולה ולמידה עצמאית.

"התפתחות וגדילה באים כתוצאה של פעילות אקטיבית ולא של הבנה אינטלקטואלית."- ד"ר מריה מונטסורי

3. המדריכה: המדריכה, בניגוד לגננת או למורה ממסגרת הקונבנציונאלית, איננה הדמות המרכזית בגן. הילדים הם במרכז. תפקידה של המדריכה הוא להכין את הסביבה הלימודית ולהתבונן בפעילותם של הילדים. היא רגישה לצרכים ההתפתחותיים שלהם. המדריכה רואה איזה ילד מתקשה וזקוק לעזרה, איזה ילד מחפש אתגר חדש ומצליחה לפרש את צרכיהם של הילדים לפי התנהגותם הספונטאנית, יודעת לאתגר אותם בצורה עקיפה ומלאת כבוד ומסוגלת להמתין לרגע בו יגלו הילדים את העולם בכוחות עצמם…

"חובתו הראשונה של המחנך, בין שהוא בקשר עם תינוק או עם ילד בוגר, היא לזהות את אישיותו האנושית של אדם צעיר זה ולכבד אותה." – ד"ר מריה מונטסורי

אזורי הפעילות בכיתה :

כל ילד חופשי לבוחר פעילויות שמעניינות אותו, הילדים בגיל הרך בוחרים באופן בלתי מודע , ובגיל בית הספר הילדים מתכננים את עבודתם ובוחרים באופן מודע. כאשר הילדי בוחר את עבודתו מתוך תשוקה ורצון הוא עובד באופן עצמאי ובריכוז וכתוצאה מכך גם חווה סיפוק מעבודתו. בעקבות זאת עולה תחושת העצמאות שלו, בטחונו העצמי , תחושת הכבוד והאהבה לסביבה, הכבוד לעצמו ולחבריו ובמיוחד התשוקה להמשיך וללמוד.

חיים מעשיים : אזור החיים המעשיים מכיל בתוכו פעולות ומטלות בסיסיות הלקוחות מחיי היום-יום, אשר מבוצעות בדרך כלל ע"י המבוגרים. פעילויות כגון: מזיגה, סחיטת תפוז, צחצוח נעליים, טאטוא ורכיסת כפתורים הן פעילויות אהובות ומשמעותיות מאד עבור הילדים, המשלבות עצמאות, טיפוח עצמי וסביבתי, יחד עם פיתוח המוטוריקה ויכולת הריכוז.

"כל ילד שהוא עצמאי ואיננו תלוי באחרים, היכול לשרוך את נעליו להתלבש ולהתפשט בעצמו, משקף בשמחתו ובתחושת ההישג שלו, את בבואתו של הכבוד האנושי הנובע מתחושה של עצמאות."- ד"ר מריה מונטסורי

פיתוח החושים: התרגילים והאביזרים החושיים, מבודדים תכונת חומר אחת כגון- צבע, ריח, צורה, גודל, צליל, תחושה או אורך. ע"י בדיקה חושית של תכונת החומר דרך ניסוי וטעייה, הילד מתאמן ומפתח את חושיו. כשהילדים טועים, הם מתקנים את הטעות בעצמם וכך לומדים לבקר את מעשיהם ולתקן את טעויותיהם באופן עצמאי וספונטני.

"הידיים הם הכלים של האינטליגנציה"- ד"ר מריה מונטסורי

שפה: השפה נלמדת בשיטה פונטית. כשהילד מזהה אותיות ויודע מהו הצליל של כל אות, הוא מתחיל למזג את הצלילים למילים. בשלב זה נמצאים לרשותו מגוון של פעילויות כתיבה וקריאה, החל מאותיות עץ גדולות, דרך כרטיסיות של מילים קצרות וכלה בכרטיסיות המכילות מילים ארוכות ומשחקי דיקדוק לבניית משפטים. הילדים לומדים את השפה דרך הכתיבה ולאחר מכן הם קוראים את מה שכתבו. האביזרים מפתים ומושכים את הילדים לפעילות.

"הדבר הקשה ביותר להבהיר למורה הוא, שהיות והילד מתקדם בכוחות עצמו , היא חייבת להימנע ולא ללמד את הילד גם אם הוא מצפה ממנה לעשות זאת. על האמונה שלה להתמקד בכוחותיו הנסתרים של הילד". " לכל ילד יש את חוקי הגדילה הפנימיים שלו, ואם אנו רוצים לעזור לו לגדול, אנו צריכים ללכת אחריו במקום לכפות את עצמנו עליו…" – ד"ר מריה מונטסורי

חשבון: מושגים מתמטיים מוצגים לילדים בצורה של התנסות מוחשית המסייעת להם להבין אותם. הילדים מתקדמים על פי רצונם בצורה מדורגת ומוחשית הנותנת בסיס קונקרטי מוצק להבנת החשבון. העזרים הדידקטיים מדורגים ומתחילים במושגי יסוד כגון כמות וספרה 1-9. לאחר שהם שולטים בכמויות ובספרות חד ספרתיות , הם לומדים ומתרגלים ארבע פעולות חשבון בעזרת "משחק הבנק". הלימוד כולל גם עזרים הממחישים מושגים כגון- שבר, כפל, חילוק ועוד.

ילדים שלמדו חשבון בדרך זו, מצליחים ומגיעים להישגים טובים גם בלימודי מתמטיקה בכיתות הגבוהות יותר.

"האביזרים הדידקטיים בשיטתי נועדו להבליט ולתקן את הטעות. ואותן טעויות הן שיוצרות את החשיבות החינוכית שבאביזרים אלו."- ד"ר מריה מונטסורי

לימודי תרבות (בוטניקה, זואולוגיה, גיאוגרפיה, והיסטוריה): הילדים לומדים להכיר את כדור הארץ שלנו וחווים את הטבע שסביבם דרך טיולים בכפר. הילדים הבוגרים יותר לומדים לסווג את ממלכת בעלי החיים ולמדים על מעגליות הטבע.

לימודי הגיאוגרפיה מכילים הכרה של 4 יסודות בטבע- פאזלים של יבשות ומדינות. תמונות ממקומות שונים בעולם. דגלים. עצמים וסיפורי עמים ומפות. הילדים חוגגים חגים מתרבויות שונות והם מעשירים את יכולת הדמיון שלהם ע"י סיפורים על חיי אנשים בתרבויות ותקופות שונות.

בחצר: הילדים חופשיים לשחק ולעבוד, לרוץ, לטפס, לחפור ולהשתולל כשהם חשופים לאוויר הפתוח ולאדמה. השהייה בחוץ חשובה להתפתחות הפסיכולוגית, הגופנית והרוחנית.

"עלינו לתמוך ככל יכולתנו ברצונו של הילד להיות פעיל; אל לנו לשרת אותו, אלא לחנך אותו להיות עצמאי."- ד"ר מריה מונטסורי

מוזיקה ואמנות: הילדים חופשיים ליצור במהלך כל היום ואנו מציעים להם מגוון עשיר של חומרים. ישנה הקפדה שלא להפריע לתהליך היצירתי, אלא לתמוך ולעזור לאלה שזקוקים, וללמד את הילדים איך להשתמש בכלי העבודה בתחומים אלו, כגון מספרים, דבק, גואש באמנות כדי לתמוך בהליך היצירתי של הילדים . מכיוון שהילדים שקועים בתהליך ולא בתוצאה, הם זוכים לכבוד ולא נכפת עליהם הדרישה לתוצר מוגמר. הילדים לומדים להכיר אמנים מתחומים שונים וכן את יצירותיהם.

"על החינוך לעשות שימוש בכוחותיו הפנימיים של הילד על מנת שהוא יוכל להדריך את עצמו" – ד"ר מריה מונטסורי .

 

דר' סטיבס הוגס: מונטסורי ועתיד החינוך


סרטון אודות החינוך המונטסורי


  התבוננות בילדים בשיטת מונטסורי
 

 


ספרות בנושא החינוך המונטסורי:

The Absorbent Mind, Dr. Maria Montessori
The Child in the Family, Dr. Maria Montessori
Education for a New World, Dr. Maria Montessori
Montessori, the Science behind the Genius, Angelline Lillard, PhD
Maria Montessori: Her Life and Work, E. M. Standing
Montessori Read & Write – A Parents’ Guide to Literacy for Children, Lynne Lawrence
Montessori, A Modern Approach, Paula Polk Lillard
Montessori Today, Paula Polk Lillard
How to have Intelligent Conversations with your Kids, Jane Healey
Montessori Madness, Trevor Eissler

סרטונים נוספים מעניינים בנושא

http://www.youtube.com/watch?v=6zD3V5oB_Sg

http://www.youtube.com/watch?v=NGVReS193Rw

 

אתרי מונטסור:
www.mammolina.org
www.montessori-ami.org
www.montessori.org
www.montessori-namta.org
www.montessori.edu
www.montessoriconnections.com